O tym, że przyczepa kempingowa daje wolność podczas podróży i poczucie bezkresnych możliwości nie musimy nikogo zapewniać. Każdy, kto choć raz wybrał się na wakacje z własnym domkiem na kółkach, może potwierdzić, że daje ona niesamowite poczucie niezależności, a także możliwość decydowania o kolejnych krokach naszej przygody.
Aby było do bezpieczne i sprawiało nam przyjemność musimy przed wyjazdem upewnić się, że jesteśmy odpowiednio do niego przygotowani. Że nasze auto ma odpowiednie “parametry” by mogło bezpiecznie holować przyczepę. Jakie to warunki? Przeczytajcie!
Holowanie przyczepy kempingowej – wymagane uprawnienia

Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania:

  • pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla
  • pojazdem o którym mowa w pkt. 1 z przyczepą inną niż lekka o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5t
  • pojazdem, o którym mowa w pkt. 1, z przyczepą lekką o dopuszczalnej masie  całkowitej (DMC) nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5t
Holowanie przyczepy kempingowej – czy moje auto może holować?

 Wiemy już, kiedy możemy zdecydować się na holowanie przyczepy kempingowej. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie możliwości naszego samochodu osobowego. Aby to zrobić, musimy sprawdzić dowód rejestracyjny samochodu oraz przyczepy. Jakie kroki należy wykonać?

  • Sprawdź wartość w polu O1 w dowodzie rejestracyjnym auta. Jest to maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg) którą możemy ciągnąć.
  • Wartość w polu O1 powinna być wyższa niż 1250kg
  • Sprawdź pole F2 w dowodzie rejestracyjnym i dodaj to tego DMC przyczepy (1250kg).
  • Suma wartości z pola F2 i DMC przyczepy (1250kg) powinna być niższa niż 3500kg.

Należy pamiętać, że oprócz pojazdu i przyczepy, musimy wziąć pod uwagę kilogramy, które będzie ważyło paliwo, które znajdzie się w baku, nasi pasażerowie oraz bagaż, który zamierzamy zabrać ze sobą.

Jeżeli masa zestawu czyli samochodu i przyczepy kempingowej jest większa niż 3,5 t, musimy mieć dodatkowe prawo jazdy kat. E, przy czym DMS takiego zestawu nie może przekroczyć 6125 kg. Prawo jazdy kategorii B+E nie jest jednak potrzebne osobom posiadającym uprawnienia C+E (samochody ciężarowe z przyczepą) lub D+E (autobusy z przyczepą).

Holowanie przyczepy kempingowej – co z hakiem holowniczym?

Kolejny element niezbędnego wyposażenia to hak holowniczy, który powinien być zalegalizowany przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów. Jeżeli hak był montowany przed ostatnim badaniem technicznym mamy pewność, że został on sprawdzony, oraz że adnotacja o haku została umieszczona w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli natomiast hak został dopiero zamontowany konieczne będzie wykonanie badania technicznego w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów oraz wpisanie go w dowód rejestracyjny. Montażu haka można dokonać samodzielnie lub w warsztacie. Usługa taka kosztuje ok 150 – 200 pln. Kiedy hak jest zamontowany, a przegląd przebiegł pomyślnie możemy udać się do Urzędy Miasta lub Gminy do Wydziału Komunikacji.
Dokumenty, które będziemy potrzebować do “zarejestrowania” haka to:
-dowód rejestracyjny,
-karta pojazdu, jeżeli była wydana,
-zaświadczenie ze Stacji Kontroli Pojazdów o pozytywnym przejściu badania technicznego.
Polecamy zabrać ze sobą również dowód osobisty lub pisemnie pełnomocnictwo oraz dowód osobisty pełnomocnika, w przypadku reprezentowania właściciela samochodu przez inną osobę.

Jeżeli wszystko się zgadza otrzymujecie pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym pojazdu i macie zalegalizowany hak.

Jeżeli macie jeszcze jakieś pytania na temat uprawnień jakie są wymagane do prowadzenia samochodu z przyczepą nie wahajcie się zapytać.


Dodaj komentarz

To jest wersja demonstracyjna sklepu do celów testowych— Zamówienia nie będą realizowane. Zamknij