Wraz z majówką rozpoczęliśmy sezon wyjazdów z naszą przyczepą.
Pewnie większość z Was też już powoli myśli o cieplejszych dniach i karawaningowych wypadach na łono natury. Zanim jednak wyruszymy, by podziwiać piękne widoki koniecznie musimy sprawdzić stan przyczep, by bezpiecznie dotrzeć do celu.
Stan techniczny przyczepy

Przygotowania naszej przyczepy przed sezonem letnim powinniśmy zacząć od kontroli technicznej układu jezdnego.

Bardzo ważnym elementem jest zawieszenie naszej przyczepy. Czynnością podstawową, którą możemy wykonać samodzielnie jest sprawdzenie, czy żadna z nakrętek nie jest poluzowana. Pozwoli to wyeliminować niebezpieczne luzy, które mogły powstać podczas zeszłorocznych wyjazdów. Kolejną czynność wykonujemy w stacji kontroli pojazdów. Powinniśmy sprawdzić tłumienie amortyzatorów. Ważny element odpowiadający między innymi za prawidłowe prowadzenie przyczepy na zakrętach.

Układ hamulcowy to kolejny ważny element, ponieważ jego wadliwe funkcjonowanie może utrudnić bezpieczne hamowanie zestawu pojazdów.  Tu występują różne typy zawieszeń, co za tym idzie również różne typy hamulców, w związku z czym ich regulacja jest sprawą indywidualną dla danej marki. Oczywiście możemy wykonać oględziny w celu sprawdzenie czy nie pojawiła się korozja w pobliżu drążka hamulca ręcznego.  Najlepiej jednak prace wykonać w profesjonalnym serwisie.

Następny element to oś przyczepy. Należy skontrolować, czy nie posiada ona żadnych uszkodzeń mechanicznych typu skrzywienie, wgniecenie. Jeśli oględziny wypadną pozytywnie zajmujemy się sprawdzeniem stanu okładzin hamulcowych i łożysk tocznych kół. Podniesienie przyczepy na podporach postojowych, pozwoli nam wstępnie sprawdzić czy nie występują niepokojące luzy lub szumy na łożyskach. Koła  powinny swobodnie dać się przekręcić.

Stan okładzin powinniśmy sprawdzić na stacji kontroli pojazdów. Tam wykonamy badane rozkładu siły hamowania przy pomocy dźwigni hamulca ręcznego. Pamiętajmy żeby zaciągnąć ręczny w samochodzie, gdyż podczas tej czynności będziemy znajdować się pomiędzy holownikiem a przyczepą.

Każdorazowe zdjęcie bębna hamulcowego wymaga ponownej regulacji szczęk hamulcowych i współpracujących z nimi elementów hamulca najazdowego.

Ogumienie przyczepy. W przyczepach kempingowych są stosowane opony o pełnym profilu. Oznaczenie takiej opony powinno mieć zaraz po informacjach o rozmiarze literę „C”. W zależności od masy całkowitej przyczepy, stosujemy opony odpowiadające tej masie. Takie informację uzyskamy z tabeli nośności opon.  Następnie sprawdzamy stan techniczny opon, czyli wysokość bieżnika oraz ewentualne uszkodzenia na bocznej powierzchni opony. Nie zapomnijmy o sprawdzeniu ciśnienia w naszych oponach.

Ostatni element to oświetlenie zewnętrzne. Należy sprawdzić poprawność działania świateł postojowych, światła STOP oraz kierunkowskazów. Istotny jest stan wtyczki elektrycznej, zwracajmy też uwagę na bolce – jeśli są połamane, wtyczkę należy wymienić w całości, natomiast zaśniedziałe oczyścić i zakonserwować.

Nadwozie i wnętrze

Najważniejszym elementem części mieszkalnej jest sprawdzenie szczelności instalacji gazowej. W każdej przyczepie znajduje się lodówka, kuchenka oraz ogrzewanie, w niektórych zaś modelach również bojler gazowy.  Takie badanie może wykonać serwisant instalacji gazowych. Po zakończeniu badania otrzymamy certyfikat szczelności.

Ważnym elementem jest ogrzewanie w przyczepie. Po sezonie zimowym należy sprawdzić stan  baterii iskrownika (jeżeli taki system posiadamy). W przypadku złego stanu, nie będziemy mogli odpalić pieca co będzie skutkować napełnianiem się komory spalanie gazem. Pamiętajmy o zaopatrzeniu naszej przyczepy w czujniki czadu i gazu. Możemy je dostać w każdym sklepie budowlanym.

Po sezonie zimowym należy skontrolować również instalację wodną, czyli sprawność kranów, pompki wody oraz stan drożności dopływu oraz odpływu. Pamiętajmy o oczyszczenie instalacji i zbiornika z bakterii. Możemy zastosować specjalne tabletki do rozpuszczenia w zbiorniku. Taką czynność dobrze jest powtarzać 2 razy w sezonie.

Dobrze jest zadbać o stan oświetlenia w przyczepie. Większość przyczep posiada 12v system oświetlenia przyczepy. Warto zaopatrzyć się w żarówki typu led. Koszt niewielki o duża oszczędność. Przykład : jedna żarówka halogenowa 12v pobiera 20W, ta sama 12v o identycznej mocy światła pobiera 4W.  Tyczy się to tych fanów karawaningu , którzy stronią od pól kempingowych i wybierają dziką naturę. W tym wypadku sprawdzić należy także stan akumulatora pokładowego. Do takich czynności wystarczy podstawowy miernik oraz prostownik. Jeżeli jest potrzeba uzupełnienia płynu w akumulatorze stosujmy wodę destylowaną. Pamiętajmy o zasadzie powolnego ładowania akumulatora. Lepiej użyć do tego małego prąd i pozwolić mu powoli się zregenerować.

Jeżeli nie jesteście pewni czy podołacie takim czynnościom, możecie powierzyć przegląd wyspecjalizowanej firmie, która zadba o każdy szczegół waszej przyczepy.


0 komentarzy

Dodaj komentarz