O tym, że przyczepa kempingowa daje wolność podczas podróży i poczucie bezkresnych możliwości nie musimy nikogo zapewniać. Każdy, kto choć raz wybrał się na wakacje z własnym domkiem na kółkach, może potwierdzić, że daje ona niesamowite poczucie niezależności, a także możliwość decydowania o kolejnych krokach naszej przygody.
Aby było do bezpieczne i sprawiało nam przyjemność musimy przed wyjazdem upewnić się, że jesteśmy odpowiednio do niego przygotowani. Że nasze auto ma odpowiednie „parametry” by mogło bezpiecznie holować przyczepę. Jakie to warunki? Przeczytajcie!
Holowanie przyczepy kempingowej – wymagane uprawnienia
Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania
Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania pojazdem o Dopuszczalnej Masie Całkowitej nie przekraczającej 3 500 kg. Do samochodu o takiej wadze, można podpiąć dwa rodzaje przyczep:
- przyczepę lekką o Dopuszczalnej Masie Całkowitej nieprzekraczającej 750 kg
- przyczepy ciężkie powyżej 750 kg z tzw. hamulcem najazdowym
W przypadku przyczepy lekkiej łączna, maksymalna waga takiego zestawu wynosi 4250 kg. To jest jedyna sytuacja w której na mocy Konwencji Wiedeńskiej przekraczamy magiczne 3,5 tony. Przepisy te obowiązują we wszystkich krajach Europy.
Jeżeli nasza przyczepa przekracza 750 kg DMC powinna być wyposażona w hamulec najazdowy. Pamiętajmy, podpinając taką przyczepę do swojego samochodu, musimy zwrócić uwagę, czy cały zestaw nie przekracza wagi 3 500 kg.
Jeżeli masa zestawu czyli samochodu i przyczepy kempingowej jest większa niż 3,5 tony musimy mieć dodatkowe prawo jazdy kat. E, przy czym DMC takiego zestawu nie może przekroczyć 6500 kg. Prawo jazdy kategorii B+E nie jest jednak potrzebne osobom posiadającym uprawnienia C+E (samochody ciężarowe z przyczepą) lub D+E (autobusy z przyczepą).
Mamy jeszcze jedną opcję jeżeli DMC zestawu przekracza 3500kg.
Uprawnienie B96. Żeby je uzyskać , trzeba zdać egzamin państwowy. Można do niego przystąpić od razu, bez konieczności przechodzenia szkolenia. Uprawnienie B96 daje nam możliwość prowadzenia zestawu, którego DMC nie przekracza 4 250 kg, a przyczepa nie należy do kategorii przyczep lekkich, czyli jej waga może przekraczać 750 kg i musi być wyposażona w hamulec.
Holowanie przyczepy kempingowej – czy moje auto może holować?
Wiemy już, kiedy możemy zdecydować się na holowanie przyczepy kempingowej. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie możliwości naszego samochodu osobowego. Aby to zrobić, musimy sprawdzić dowód rejestracyjny samochodu oraz przyczepy. Jakie kroki należy wykonać?
Sprawdź wartość w polu O1 w dowodzie rejestracyjnym auta. Jest to maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg), którą producent określił w homologacji. Pamiętajmy by nie przekroczyć prawnie ustalonego stosunku wagi pojazdu do przyczepy. Maksymalny stosunek masy pojazdu do masy przyczepy wynosi 1,33:1. Jak to obliczyć?
- Sprawdź pole F2 w dowodzie rejestracyjnym auta. Wartość zapisaną w tej rubryce, podzielmy przez 1,33. Otrzymany w ten sposób wynik stanowi maksymalny ciężar przyczepy z hamulcem jaki może pociągnąć nasz samochód.
- Suma wartości z pola F2 i DMC przyczepy powinna być niższa niż 3500kg jeżeli chcemy prowadzić zestaw tylko z prawem jazdy „B”.
Należy pamiętać, że oprócz pojazdu i przyczepy, musimy wziąć pod uwagę kilogramy, które będzie ważyło paliwo, które znajdzie się w baku, nasi pasażerowie oraz bagaż, który zamierzamy zabrać ze sobą.
Holowanie przyczepy kempingowej – co z hakiem holowniczym?
Kolejny element niezbędnego wyposażenia to hak holowniczy, który powinien być zalegalizowany przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów. Jeżeli hak był montowany przed ostatnim badaniem technicznym mamy pewność, że został on sprawdzony, oraz że adnotacja o haku została umieszczona w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli natomiast hak został dopiero zamontowany konieczne będzie wykonanie badania technicznego w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów oraz wpisanie go w dowód rejestracyjny. Montażu haka można dokonać samodzielnie lub w warsztacie. Usługa taka kosztuje ok 150 – 200 pln. Kiedy hak jest zamontowany, a przegląd przebiegł pomyślnie możemy udać się do Urzędy Miasta lub Gminy do Wydziału Komunikacji.
Dokumenty, które będziemy potrzebować do “zarejestrowania” haka to:
- dowód rejestracyjny,
- karta pojazdu, jeżeli była wydana,
- zaświadczenie ze Stacji Kontroli Pojazdów o pozytywnym przejściu badania technicznego.
Polecamy zabrać ze sobą również dowód osobisty lub pisemnie pełnomocnictwo oraz dowód osobisty pełnomocnika, w przypadku reprezentowania właściciela samochodu przez inną osobę.
Jeżeli wszystko się zgadza otrzymujecie pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym pojazdu i macie zalegalizowany hak.
Jeżeli macie jeszcze jakieś pytania na temat uprawnień jakie są wymagane do prowadzenia samochodu z przyczepą nie wahajcie się pisać.
0 komentarzy